• Parodontológia

Ľudský zub je uložený v kostnom lôžku čeľustnej kosti, ale nie je s ňou zrastený, je zavesený na zložitom systéme väzivových vlákien, ktorý funguje ako tlmič. Tlmí všetky nárazy a tlaky pri žuvaní a hryzení a tak chráni zub a kosť pred poškodením. Súčasťou systému je aj kruhový uzáver – okraj ďasna obopínajúci kŕčok (spodná časť) zuba.

Parodontológia sa zaoberá závesným aparátom zuba, jeho liečbou a prevenciou.

Ochorenie závesného aparátu zuba sa nazýva parodontitída (ľud. paradentóza). Chronické ochorenie, na ktorom sa podieľajú baktérie množiace sa v plaku, ktorý sa na zuboch usadzuje pri nedostatočnej hygiene.

Plak je pre baktérie priamo živnou pôdou, takže sa neobmedzene množia a zasahujú aj do priestorov medzi ďasnom a zubom u krčkového uzáveru. Postupne sa šíri aj do závesného aparátu zuba a do kostného lôžka, čo môže spôsobiť poškodenie závesného aparátu, kývanie zuba a jeho uvoľnenie, prípadne až jeho stratu.

Pacienti sa stretávajú s týmito príznakmi:

• krvácanie ďasien
  • bolestivé a opuchnuté ďasná
  • zubný kameň
  • zápach z úst
  • ústup ďasien.

Obnažovanie kŕčkov a koreňov, kývanie zubov, zmeny v postavení zubov a podobne. Príčinou vzniku parodontitídy (paradentózy, zápalu ďasien) je nedostatočná hygiena (zubné povlaky, zubný kameň, baktérie), fajčenie, škrípanie zubami, nevyhovujúce protetické náhrady, celkové ochorenia a užívanie niektorých liekov, stres, dedičné dispozície, ortodontické anomálie a podobne.

Parodontologickej liečbe vždy predchádza stomatologické vyšetrenie, posúdenie stavu ďasien a často aj mikrobiologická diagnostika (odber vzoriek), ktorá dokáže odhaliť parodontálne patogény a určí závažnosť infekcie parodontu. Na základe výsledkov vyšetrenia a posúdenie stavu parodontu, lekár odporučí vhodnú liečbu.

Súčasťou parodotologické liečby sú:

• preventívne opatrenia (odstránenie povlakov a zubného kameňa, stomatologické vyšetrenie a ošetrenie existujúcich zubov, prípadne odstránenie zubov, ktoré už nemožno v ústnej zachovať)
  • konzervatívna liečba (ošetrenie koreňa a zuba pod ďasnom, bez chirurgického zákroku)
  • chirurgické operácie (len u pacientov, u ktorých konzervatívne ošetrenie nestačí. Chirurgicky sa upravuje kostné tkanivo poškodené zápalom, riešia sa rôzne parodontálne defekty a poškodenia tkanív závesného aparátu)
Máte záujem o Parodontológia?
Napíšte nám!

Záujem o výkon - dental

• Osobné údaje z tohto formulára bude spracúvať prevádzkovateľ: INTERKLINIK DENTAL s.r.o., so sídlom Einsteinova 7, 851 01 Bratislava, Slovenská republika, IČO: 43 829 082, a to na účel poskytnutia informácií o službách a produktoch kliník v sieti InterKlinik. Predmetné osobné údaje bude prevádzkovateľ spracúvať na základe oprávneného záujmu a na predmetný účel môžu byť podľa potreby poskytnuté aj niektorým klinikám v sieti InterKlinik. Viac informácií k spracúvaniu a k ochrane osobných údajov, ako aj informácie ohľadom Vašich práv, nájdete na tomto linku.